Masterstudenten Klassieke Academie schilderen portret van vertrekkend burgemeester Peter den Oudsten van Groningen

Masterstudenten Klassieke Academie schilderen portret van vertrekkend burgemeester Peter den Oudsten van Groningen in samenwerking met de Gemeente Groningen. O.l.v. kunstenaar Xandra Donders.

 

Tekst en foto’s Xandra Donders.

Burgemeester Peter den Oudsten voor de schilderijen van masterstudent Adriaan de Wolf. 

Maak een portret van de burgemeester van Groningen Peter den Oudsten was de opdracht voor de studenten in de masterlessen van Xandra Donders op de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst in Groningen.

Het maken van een portret van iemand in functie is een uitdaging op zich. Maar een portret maken van de burgemeester van Groningen die én geëxposeerd zal gaan worden én kans maakt om uitgekozen te worden voor de portrettengalerij van burgemeesters in het Gemeentehuis bracht bij de studenten een gezonde spanning met zich mee.

Burgemeester Peter den Oudsten wilde eigenlijk niet geportretteerd worden. ‘Het past niet bij mij’, vertelde hij bij de eerste ontmoeting. Maar bij de uiteindelijke presentatie van alle portretten op de Klassieke Academie was hij geheel enthousiast en getroffen door de gelijkenissen en riep hij uit: ‘Wat een bult talent hebben jullie op de Klassieke Academie!’

Statieportretten en portretten van notabelen zijn vaak op een traditionele manier geschilderd en dat wilde den Oudsten ook had hij laten weten bij de poseersessie op zijn werkkamer in het Gemeentehuis.

Bij de poseersessies luidde de opdracht aan de studenten van Xandra Donders om zo dicht mogelijk op de huid te kruipen van den Oudsten en zoveel mogelijk over hem te weet te komen. Vervolgens werden de studenten in de lessen uitgedaagd in zowel groep als individuele gesprekken een portret te maken waarbij ze zich moesten afvragen wat ze belangrijk vinden om van den Oudsten te laten zien in hun portret, wat de student het meeste daarbij raakt, welke kunstenaars hun daarbij inspireren, hoe ze denken dit te gaan verbeelden én vooral hoe je daarbij het beeld zodanig ‘manipuleert’ dat je dat ook bereikt.

De studenten zijn aan de hand van foto’s en schetsen gaan experimenteren en op onderzoek gegaan. Uiteindelijk hebben de studenten allemaal eigen invalshoeken gevonden voor het burgemeestersportret. En dat is af te lezen aan de totaal verschillende resultaten. Zo koos de ene student om bewust geen klassiek portret te maken en de ander juist wel. En koos de een voor een stoere houding en de ander om den Oudsten van de stad te maken door de kaart van Groningen in het portret te verwerken en weer een ander koos voor de lichtval op de stapels dossiers op zijn bureau.

Studenten vonden het van het begin tot het einde een heel leerzaam proces. Elk portret is er eentje waarvan je leert. Maar een portret maken van iemand in functie is toch wel heel anders dan iemand die in een lessituatie portret komt zitten. Het was heel bijzonder om zolang met iemand bezig te zijn die je niet kent. Volgens masterstudent Ted van Loon werd je helemaal in de opdracht gezogen en stond je ermee op en ging je ermee naar bed.

De resultaten zijn geweldig! De Klassieke Academie is trots op de studenten. Of om te spreken met de woorden van den Oudsten: ‘Wat een bult talent hebben jullie op de Klassieke Academie!’

 

Deelnemende masterstudenten waren: Eeke Kuiken, Herma van der Borg, Ted van Loon, Marlisa Simonis, Johan Gibcus, Suzanne Heiligers, Sandra Heijkoop en Adriaan de Wolf.

 

 

X

Op dit adres zul je onze reactie ontvangen